Provinciebestuur promoot energievriendelijke bus
Tijdens Accenta ( de vroegere Internationale Jaarbeurs) te Gent neemt het provinciebestuur Oost-Vlaanderen het meterschap van de Hydrabus op zich. De hoge brandstofprijzen maken nog eens duidelijk dat er alternatieven nodig zijn voor de klassieke fossiele brandstoffen, en zeker voor transport. Om het broeikaseffect tegen te gaan is een forse daling van de CO2-uitstoot noodzakelijk, maar ook de andere schadelijke gassen, fijn stof en koolwaterstoffen moeten dalen. Zij zijn immers erg schadelijk voor de gezondheid en dragen bij tot verzuring, smog en de afbraak van de ozonlaag.
De Universiteit Gent ontwikkelde samen met de Karel de Grote Hogeschool en de NV HydroThane de ‘Hydrabus’. Deze oude Lijnbus rijdt op een mengsel van aardgas (79 %) en waterstof (21 %) en is veel 'schoner' dan een klassieke dieselbus. Omdat waterstof nauwelijks in de vrije natuur voorkomt, is er bij het productieproces ook energie nodig. Deze energie geproduceerd worden door gebruik te maken van duurzame energie (zon, wind, waterkracht, …). Hierbij wordt water door elektrolyse opgesplitst in waterstof en zuurstof. Waterstof is een energiedrager, geen energiebron en is in die zin vergelijkbaar met elektriciteit.
De ombouw kost 30.000 euro wat de totaalprijs van een Hydrabus op 230.000 euro brengt. Dit is een fractie van de 3 miljoen euro voor een bus op brandstofcellen. Bovendien zal deze laatste experimentele vorm van energievoorziening nog een tiental jaren op zich laten wachten. Een omgebouwde bus kan zo een 300 km afleggen zonder bij te tanken. Zo lang deze energievorm vrijgesteld is van accijnzen kost die de helft minder dan klassieke diesel. De invoering van een nieuw type tankstations is om technische en veiligheidsredenen moeilijk haalbaar en vraagt een breed financieel draagvlak. Omdat dit project een ideale voorbereiding is op de invoering van brandstofcellen als energiebron zijn deze investeringen niet verloren.
Het provinciebestuur Oost-Vlaanderen sloot een overeenkomst af met de Universiteit Gent voor de inrichting en promotie van deze hydrabus. De UGent bezit namelijk heel wat expertise inzake waterstofverbrandingsmotoren en motoren op mengsels van waterstof en aardgas. Ook op gebied van brandstofcellen, warmtekrachtkoppeling en microbiële brandstofcellen is de UGent een wereldleider. Het provinciebestuur wil informatie verstrekken over duurzame en alternatieve brandstoffen om op die manier duurzame mobiliteit te stimuleren bij verschillende doelgroepen, in het bijzonder de scholen. De bus kan ook gewoon gebruikt worden als duurzaam transportmiddel.
Archief van 7 september 2006.
Guido Van Peeterssen
<< Home