Monday, January 07, 2008

Parijs schakelt over op de tram

Parijs heeft vanaf zaterdag weer een tramlijn bij. De nieuwe lijn verbindt het 13de met het 15de arrondissement. De aanleg van de acht kilometer lange T3 begon in de zomer van 2003. Deze tram geldt als het grootste verkeersproject in de Franse hoofdstad sinds de voltooiing van de ringweg in 1973, de boulevard périphérique. Lijn 3 gaat over enkele van de breedste en drukste boulevards van de stad en heeft altijd voorrang op automobilisten. De gemeente hoopt onder meer dat hierdoor meer mensen overstappen op openbaar vervoer, men hoopt op 100.000 reizigers per dag. De lijn wordt derhalve ook wel Tramway des Maréchaux genoemd. De laatste tramlijn in Parijs was op 15 maart 1937 stilgelegd, omdat die een obstakel vormde voor het groeiende autoverkeer.

In de Parijse rijden al langer trams. Lijn 1 loopt aan de noordzijde van Parijs en verbindt Saint-Denis met Noisy-le-Sec, de lijn werd in ‘92 in gebruik genomen. Lijn 2, ook wel « Trans Val-de-Seine » genoemd, ligt in het zuidwesten van Parijs en verbindt de wijk La Défense met Issy-les-Moulineaux. Er zijn twee verlengingen voorzien die in 2009 in gebruik moeten worden genomen. De ene is een verlenging aan de noordzijde richting Bezons, de andere aan de zuidzijde richting Porte de Versailles. Deze zou de aansluiting met de metrolijn 12 verzorgen en met Tram 3. Er wordt ook gewerkt aan lijn 4, een project van de Franse spoorwegen die over de oude spoorlijn tussen Bondy en Aulnay-sous-Bois loopt. Tram 8, tussen Châtillon en Viroflay is in ontwikkeling, de opening is voorzien voor 2009. Een lijn tussen Saint-Denis, Épinay-sur-Seine en Villetaneuse is ook in ontwikkeling. Een verlenging naar het toekomstige station Évangile van de RER E lijn werd gepresenteerd in het dossier voor de kandidatuur van Parijs voor de Olympische Spelen van 2012. Een tram op banden tussen Saint-Denis, Pierrefitte-sur-Seine en Sarcelles is in ontwikkeling evenals als een lijn tussen Villejuif, Orly, Athis-Mons en Juvisy-sur-Orge. Tenslotte wordt gedacht aan een lijn tussen Sèvres en Boulogne-Billancourt.

Om de inhuldiging te vieren mogen de Parijzenaars op zaterdag vanaf 14 uur en zondag 17 december gratis op. Ter gelegenheid van de inhuldiging zal er speciale muzikale animatie en festiviteiten georganiseerd worden. Parijs voert de tram in snel tempo door om te ontsnappen aan het moordend autoverkeer en is bereid daarvoor een prijs te betalen: de tram heeft een eigen bedding maar moet het autoverkeer aanzienlijk terugdringen. Wie meer wil weten over de Parijse tram moet eens gaan kijken op http://www.tramway.paris.fr/
Archief van 14 december 2006.
Guido Van Peeterssen.

Labels: ,