Friday, December 15, 2006

Willy De Clercq krijgt titel van burggraaf

Willy De Clercq en echtgenote Fernande Fazzi krijgen de titel van burggraaf en burggravin. Het is uitzonderlijk dat man en vrouw samen deze titels krijgen. ,,Dit is natuurlijk een grote eer, vooral voor mijn vrouw'', zegt oud VLD politicus Willy De Clercq. ,,Ik neem aan dat ik die titel krijg voor mijn inzet voor het land en de burgers van dit land.'' De 79-jarige Willy De Clercq is nu minister van Staat en heeft een lange carrière achter de rug, eerst in de PVV en later in de VLD. Hij was vice-premier en diverse keren minister. Vrijdag stond hij met zijn kleinzoon Mathias De Clercq nog op het Gentse stadhuis voor de opening van de Gentse Feesten. ,,Als je in Gent bent moet je daar naartoe gaan, vindt hij. Zaterdag zat Willy met zijn vrienden nog op de eretribune voor de openingsstoet van de Gentse feesten maar vandaag geniet hij van een briesje aan de Belgische zee. Straks bezoekt hij zijn echtgenote Fernande Fazzi die vele jaren het advocatenkantoor runde.

Willy De Clercq,,We zijn 52 jaar getrouwd, dat is ook al een prestatie. Vooral voor mijn vrouw is deze titel een grote eer. Twee jaar geleden liep ze een herseninfarct op. Ze raakte verlamd en sindsdien kan ze niet meer spreken en schrijven. Het lot kan hard zijn. Vooral omdat zij zo'n dynamische vrouw was, een advocate die het goed kon zeggen. Ze heeft wel graag bezoek en kan de mensen nog zeer goed herkennen. Ik zal haar deze middag na het journaal het nieuws meedelen. Aan haar ogen zie ik hoe ze reageert. Ze zal daar gelukkig mee zijn''.

Zijn die adellijke titels nog wel van deze tijd, is dat niet achterhaald? ,,Neen, want er is geen voorrecht aan verbonden. Het is gewoon een titel. En morgen is het weer een andere dag. Je vraagt daar ook niet om. Ik ben de mensen die ons hebben voorgesteld dankbaar. Waarom mijn echtgenote en ik die krijgen? Dat moet je ook vragen aan dat comité. Dit soort beloningen zijn voor mensen die diensten hebben bewezen aan hun land. Ja, ik ken nog burggraven, zoals Etienne Davignon, die een zeer goede vriend is.'' Willy De Clercq wil de titel gebruiken in zijn briefwisseling. ,,Het hof zal me uitnodigen en uitleggen wat mag en wat niet mag. Ik zal me daarnaar schikken. Ik zal ook een wapenschild moeten kiezen. Iets in de aard van ,,We gaan nog niet naar huis''. Hoewel, dat zal wel niet mogen''.

Wat is nu het succes van mannen zoals Willy De Clercq en een partij zoals de VLD? Wij vroegen het aan zijn kleinzoon die zijn eerst stappen in de Gentse politiek zet. Mathias De Clercq: “In weinig andere landen is het liberalisme zo sterk verankerd als in België. Dat heeft niet alleen te maken met de ondernemingszin, het wantrouwen tegenover een alles controlerende overheid en het centraal stellen van zelfbeschikking en emancipatie. Het is ook het charisma en de daadkracht van sterke politieke persoonlijkheden in de Lage Landen. In Nederland gaat het over toppolitici als Hans Van Mierlo en Frits Bolkestein. In Vlaanderen is dat onmiskenbaar Willy De Clercq. Samen met Frans Grootjans en Herman Vanderpoorten vormde hij het wondertrio van de liberale partij in Vlaanderen. Zij slaagden erin om van de liberale partij een volkse en populaire partij te maken die meer dan 20 procent van de kiezers aantrok. Hun opvolgers Karel De Gucht, Guy Verhofstadt en Patrick Dewael trokken de lijn door en slaagden er in 1999 in om van de Vlaamse Liberalen en Democraten de grootste partij van België te maken.

Maar waarom vraagt Mathias De Clercq een mandaat aan de Gentse kiezer, is het als kleinzoon van, of zit er meer achter? Mathias De Clercq: "Het werk is niet af, het zal wellicht nooit af zijn. De vijanden van de open liberale samenleving worden steeds talrijker. Het zou wel eens kunnen dat de liberalen weer in het offensief gaan. Ik ben klaar om samen met hen te strijden voor een rechtvaardige en democratische samenleving".

Maak kennis met Mathias op www.mathiasdeclercq.be


Archief van 19 juli 2006.
Guido Van Peeterssen.