Sunday, March 25, 2007

Gent organiseert eerste Museumnacht

In het kader van de Creativity World Forum organiseert de stad Gent op 16 november zijn eerste Museumnacht. Acht musea zijn dan uitzonderlijk open tot 24 uur. Bezoekers kunnen gratis naar een van de acht Gentse musea die op een of andere manier uit de band springen. Wie wil door het licht van een Italiaanse schone in het Design Museum? In het Guislainmuseum worden de lichten gedoofd en kan de bezoeker de expo "Voorbij goed en kwaad" met zaklampen in de volledige duisternis bekijken. In het MIAT worden de spin- en weefgetouwen in werking gezet. Zo kan men de sfeer van de nachtelijke textielarbeid van vroeger weer eens opsnuiven. Het SMAK belooft een morbide wandeling tussen collectiestukken en in het Huis van Alijn kan iedereen een super8-filmpje meebrengen en ter plekke bekijken op groot scherm Naar alle locaties vertrekken gratis shuttlebussen.

Het Huis van Alijn blijft open tot middernacht, aan de Kraanlei draait alles rond film. De Franse groep ‘La Tortue Magique’ brengt sfeer in het museum met ‘La vie c’est Scopitone’. Laat u verrassen door hun heerlijke 8mm-filmpjes die spelen op filmjukeboxen. Op verschillende plekken in het museum staan ook projectoren klaar om uw 8mm-filmpjes te draaien. Breng uw super 8 filmpjes mee en geniet samen met familie en vrienden van de beelden. Een eenmalige gelegenheid op een unieke locatie. Het Huis van Alijn wordt voor één avond de grootste super8 bioscoop van het land. En voor wie er niet genoeg van krijgt: de tijdelijke tentoonstelling ‘Het dagelijks leven in bewegend beeld’ brengt de jaren 1950 tot 1970 terug tot leven in uren film. Ook de Kraanlei en Oudburg worden voor één avond een heuse Museumstraat. In samenwerking met de dekenij blijven de handelszaken open tot 22 uur. In de etalages spelen ook 8mm-filmpjes. En uiteraard is er in deze gezellige buurt keuze te over aan eten en drinken.

Meer informatie over deze leuke, spannende en knotsgekke avond is te vinden op www.gent.be/museumnacht.
Archief van 28/10/2006.

Guido Van Peeterssen.

Labels: , ,